onsdag 8 maj 2013

Svenskauppsatts språk i språket


Svenskauppsatts om språk i språket:

Många säger att språket är en del av ens identitet och jag håller med för att:
Sociolekter
Man visar vem man är genom hur man pratar. Som jag är en ”gamer” så jag använder engelska uttryck ibland när jag är med kompisar och spelar spel. Sen använder jag mig av andra uttryck när jag är med föräldrar och på t.ex. min träning. 

Det kallas även sociolekter. Som sagt så är sociolekter hur man pratar beroende på vilka man är med. Om man är med kompisar, hemma, i skolan eller på stan. 

Det är kul om man pratar olika med dom man är med, men sen är det bra om man har en ”utgångs” sociolekt. Med det menar jag att man måste ha en sociolekt som alla kan förstå, som i skolan så att läraren inte blir förvirrad av vad man säger. Det är ju också bra om andra förstår vad man menar, sådana man inte känner eller inte känt så länge. Men det är ju det sociolekter är. Man pratar olika beroende med vilka man är för att de ska förstå en och hänga med. 

Som jag när jag är på internet använder jag chattspråket. Det är också en sorts sociolekt eftersom man använder den på internet.

Chattspråk
Chattspråket är en sociolekt som man pratar på internet och vis sms. Det är när man gör massor av förkortningar på ord som är långa eller bara gör det lättare att skriva dom. Eftersom det används på internet räknas det som en sociolekt inom alla på internet, om man då chattar så klart.

Här är några förkortningsexempel:
vgd: vad gör du
lol: laughing out loud
afk: away from keyboard
brb: be right back
btw: between
dd: du då
mkt: mycket
omg: oh my god
plz: please

Det finns många förkortade ord i chattspråket för att det ska gå snabbare att skriva. Men man ska inte använda chattspråket hela tiden. Som i skolan när man skriver texter ska man helst inte ha med förkortningar i hela texten. Det skulle bli lite konstigt om det stod massor av förkortningar där de flesta är engelska. Eller om man är hemma eller skriver brev till någon man inte känner eller inte skriver chattspråk. Då är det inte så bra om dom inte fattar. Sen ska man helst inte skriva svärord heller.

Svordomar/fula ord
Svärord är kraftiga eller fula ord. De används ofta när man är arg för att visa att man
menar det man säger. Det används även för att mobba och säga taskiga saker om andra. 

Det är inte bra att man säger det så andra ska må dåligt, men sen är det också bra att få ut ilskan eller smärtan genom att svära. Om man är arg kan det förhindra att man slår någon och man får ur sig hur man tycker. Då kan man känna sig bättre vilket är något positivt. 

Sen ska man inte överdriva och säga det hela tiden. Det skulle inte låta så trevligt och kan bli lite negativt om man pratar med en främling och använder sig av kraftiga ord. Men en del ord har faktiskt blivit fula efterhand. Som de gamla könsorden. 

Förr på medeltiden var det okej att säga k*k, Fi**a och kn***a för det fanns inga andra ord. Det var mer åt 1800 talet som man bytte ut de gamla orden till de nya könsorden. Sen har vi också tagit in ord från andra språk som t.ex. fu*k.

Våra gamla ord hade mest med satan och helvetet att göra. Man ville håna djävulen och låta bli att vara vän med honom så att man kunde komma till himmelen och vara vän med gud. Vi använder fortfarande de orden fast det drar mer åt fu*k nuförtiden. 

Genom att svära visar man också vem man är. Om man svär mycket och kraftfullt  eller om man svär mildare eller inte alls. Svordomar och fula ord hör också till sociolekter, eftersom man använder det inte med alla man möter och bara med vissa kompisar eller på andra speciella ställen, som på internet och när man är riktigt arg.

Min slutsats är att språket är en del av den man är. Beroende på hur man använder det och vilka ord man använder skapar det ens personliga språk. Även om man inte tror på det så har man det eftersom man man använder språket på ett visst sätt.

Av: Mattias K.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar