tisdag 3 juni 2014

Uruk Hai svärd

Idé, planering och design:
Jag fick idén när Alexander B kom på att göra något svärd-liknande. Jag ville göra ett fantasisvärd från en film, bok eller spel. Sedan kom jag fram till att jag ville göra ett Uruk Hai svärd från sagan om ringen. Jag ritade upp svärdet och satte ut mått, men jag hade inte så mycket mer arbetsplanering. Även utan en gick det väldigt bra eftersom det var ett simpelt svärd jag skulle göra.

Arbetsgång
Jag började med att sätta ut måtten på hur stort jag ville ha mitt svärd. När måtten var färdiga tog jag en furu träbit. Jag fixade till längden och började skära ut formen på svärdet. När jag i helhet hade formen började jag hyvla ner eggen på svärdet och den bakåt pekande spetsen. Sedan tog jag sandpapper och slipade allt så att det skulle vara mjukt och lent. Efter slipningen hämtade jag en läderbit från syslöjden. Jag sydde lite i den så att det skulle se ut som flera bitar som satt samman. När den såg bra ut gick jag tillbaka till träslöjden och fäste läderbiten (med lim) på mitt handtag som ett fäste(och för synens skull). Sedan brände jag in ”runor” i svärdet för att det skulle se häftigare ut. För att få en effekt på svärdet brände jag det lätt för att den skulle få en häftig färg och mönster. För att trät skulle se bättre ut och för uthålligheten tog jag olja och smörjde in svärdet i det. Efter det var det bara att vänta på att det skulle torka. Sedan var mitt svärd klart.

Material

Det var inte direkt jag som gjorde valet. Jens kom med förslag och det lättaste alternativet var furu. Det var det virket jag valde. Till handtagets fäste använde jag renläder. Det var den bästa biten jag kunde få tag på så det var det jag använde. Oljan jag använde till att olja in mitt svärd var linolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar