onsdag 9 januari 2013

Laboration pH surt & basiskt V.2 9/1 2013



Syfte: Lära sig att mäta pH- värde och veta vad som händer med pH- värdet i munnen när man äter och dricker.

Uppgift: Mät pH- värdet i munnen före förtäring och efter förtäring, och efter att ha använt tandkräm.

Hypotes: Jag kommer ha ung. 7 när jag inte ätit, surare, kanske 6- 3, när jag ätit och runt 7- 8 när jag använt tandkrämen.

Material: pH papper, mun, mat/dricka, tandkräm.

Utförande
  1. Mät pH i munnen
  2. Ät/drick
  3. Mät pH igen
  4. Skölj munnen med tandkräm
  5. Mät pH igen

Resultat: 
1. 1. 6 - 7 neutralt
2. 7 - 8 basiskt
3. 7      neutralt

Slutsats: Min hypotes var mest felaktig. Antagligen har min mun ett bra försvar, för när jag åt godisbiten producerades mycket saliv vilket gjorde värdet mer basiskt. Tandkrämen hade pH- värde 8

Felkällor: BTB indikatorerna är inte så exakta, så vi skulle fått mer säkra och exakta svar om vi använt en digital indikator. Alla ser ju också färger olika vilket gör att vi kanske säger något annat än vad vi får.

Förbättringar: Vi kunde använt en digital indikator vilket skulle gett mer exakta svar.

Fakta: Syror fräter på tänderna, därför har man tandkräm (som är basiskt) vilket hjälper till att ta bort syrorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar