tisdag 29 april 2014

Praktikplats

Var var jag: I en affär och på ett företag som tillvärkar brand skum.

Med vem jobbade jag med: I affären var det olika beroende på vem som behövde hjälp. På företaget var jag först med en som jobbade på "lagret" och sen med en som jobbade inne på labbet.

Vilka arbetsuppgifter fick jag utföra: I affären var det bara sätta upp varor på hyllorna. På företaget fick jag hjälpa till lite vid produktion. Jag fick klistra på etiketter på små dunkar som jag sedan fick hjälpa till att fylla. När jag var på labbet fick jag hjälpa till att testa skum.

Hur var stämningen/miljön: I affären var det ganska tråkigt. Det förekom inte så mycket prat där jag var och det var mest bara jobb. Men på lunchen så pratade de anställda med varandra. På företaget var det lite mindre spänt spå att säga. De som arbetade där pratade med varandra då och då och försökte även prata med mig.

Löner: I affären så var skillnaden mellan högsta och lägsta lönen 35kr/tim. Jag är inte säker på vad de tjänade per månad eller timme totalt. Jag skulle gissa någonstans mellan 15 000 och 20 000 i månaden. På företaget fanns det ingen som kunde ge mig informationen om högsta och lägsta lönen. Men jag skulle gissa att högsta lönen ligger nånstans runt 35-40 000/månad och lägsta runt 20 0000.

Hände något problem: I affären efter första dagen var jag väldigt trött och kunde knappt lyfta något utan att det kändes som att jag skulle kollapsa. Efter det tog jag med mig dricka/köpte från affären som jag drack ur då och då för att få energi/vätska. På företaget var det inget speciellt problem. Det var en vara som det var slut på, så de fick vänta tills eftermiddagen när det kom mer för att fortsätta produktionen. Även när jag hjälpte till att tillverka konstgjort saltvatten var "borren" (eller vad man ska kalla det, visp, blandare...) trasig, så vi fick ta en pump som sög up och blåste ut vattnet så att allt blandades.

Skulle jag tänka mig att jobba där: Jag skulle inte vilja arbeta i affären. Det var väldigt mycket jobb och man fick nästan ingen vila. Men på företaget skulle jag gärna vilja jobba om jag jobbade med rätt grej. Det verkade rätt bra där och alla betedde sig trevligt.

Skola jämfört med praktikplats: Jag skulle hellre vara i skolan än att jobba i affären. Det var för mycket arbete och jag kände mig överarbetad när jag kom hem. Jag hade gärna suttit och räknat matte eller haft en genomgång än att lyfta varor hela tiden. Företaget var inte så dåligt. Jag hade inte haft något emot att vara där en extra vecka och arbeta. Men jag tror inte jag hade velat stanna där för alltid. Jag tycker om att lära mig allmänna saker och på företaget skulle det mest handlat om kemi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar